Cel mai lung tunel de autostradă din România, tunelul Poiana de pe traseul Autostrăzii Sibiu – Pitești, ar putea fi forat cu TBM (tunnel boring machine) de către constructorul italian WeBuild. Potrivit secretarului de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, utilajul ar putea ajunge în țară în primăvara anului viitor.
WeBuild pregătește forarea tunelului Poiana
Recent, oficialul de la Transporturi a inspectat secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu – Pitești, unde a prezentat stadiul pregătirii pentru deschiderea șantierului. Potrivit declarațiilor sale, tunelul de 1,7 kilometri de pe această porțiune va fi forat cu TBM, însă utilajul nu a ajuns încă în țară. Constructorul italian WeBuild ia în calcul varianta TBM, care se anunță foarte probabilă, conform unor surse oficiale.
Reclamă
TBM vs NATM: O dezbatere în domeniul infrastructurii
Există însă unele îndoieli în rândul pasionaților de infrastructură cu privire la folosirea TBM pentru tunelurile rutiere de 12 metri de diametru. Potrivit unora, această tehnologie ar fi mai potrivită pentru tunelurile feroviare și de metrou, cu alte dimensiuni. Cu toate acestea, WeBuild pare să fie pregătit să aducă în România TBM-ul pentru a forajul tunelului Poiana.
Un utilizator pe forumul PeUndeMerg.ro a postat un infografic de pe site-ul WeBuild, în care compania italiană menționează că deține 58 de TBM-uri în întreaga lume, România fiind prezentată ca având un „TBM da ordinare”.
Lucrările la Autostrada Sibiu – Pitești în plină desfășurare
Potrivit secretarului de stat Scrioșteanu, lucrările la cel mai mare lot de autostradă vor începe în toamnă. Autoritățile se pregătesc să demareze activitățile în primul sector din secțiunea 3 a autostrăzii, în maxim septembrie – octombrie. Pe această secțiune, s-au finalizat deja studiile de teren, studiile de arheologie, lucrările de defrișare și au fost forate piloții de probă.
Contractul aferent acestei secțiuni prevede construcția a 37,40 km de autostradă, 96 de poduri și viaducte, un tunel de 1,7 km – care va fi cel mai lung tunel de autostradă din România, un ecoduct în zona localității Călinești, două noduri rutiere, două spații de servicii și un Centru de Întreținere și Coordonare. Aceasta secțiune face parte din proiectul de infrastructură rutieră cel mai important prevăzut în Planul de Dezvoltare Infrastructure din România 2021-2030.
Autostrada Sibiu – Pitești reprezintă o etapă crucială în modernizarea rețelei de transport din țară, oferind o conexiune rapidă și sigură între două orașe importante. Cu toate provocările tehnice și logistice, implementarea acestui proiect va aduce beneficii semnificative pentru mobilitatea și dezvoltarea economică a regiunii.