Alegerea anvelopelor de iarnă poate fi un proces simplu sau anevoios în funcție de buget și necesități, iar uneori trebuie făcute compromisuri pentru a obține cel mai bun rezultat. În plus, trebuie să știți că nu întotdeauna cea mai scumpă anvelopă este și cea mai bună pentru mașina dumneavoastră.
Anvelopele sunt deseori categorisite în trei mari segmente: de buget, medii și premium. Deseori vom vedea că unele anvelope de buget obțin rezultate foarte bune de aderență și performanțe comparabile cu pneurile medii, iar multe anvelope medii au calități ce rivalizează mărcile și modelele premium. Aceste situații vă vor complica și mai mult alegerea anvelopei potrivite pentru mașina dumneavoastră.
Reclamă
Desigur, primul pas este să știți spre ce gen de anvelopă să vă orientați. Astfel, pe lângă dimensiunile clasice de lățime, dimensiune de aspect și diametru de montare trebuie să luați în calcul și masa vehiculului. Astfel, pentru mașinile mai grele, de peste 1500 de kilograme, poate ar fi mai bine să vă orientați spre anvelope ranforsate, cu specificația XL (Extra Load) sau chiar de tipul RFT (Run Flat Tires). Acestea din urmă au proprietatea de a putea fi utilizate chiar și în eventualitatea unei pene. Ele pot asigura o deplasare în siguranță pe o distanță de maxim 80 de kilometri cu viteze sub 80 km/h. Ulterior însă, acestea nu mai pot fi folosite dar cel puțin veți avea posibilitatea să rulați până în cea mai apropiată localitate sau un refugiu unde să puteți schimba roata sau să chemați o mașină de asistență.
Înainte de a alege o anvelopă trebuie să faceți o analiză asupra modului în care o veți utiliza. Dacă majoritatea drumurilor pe care le faceți sunt în general în medii urbane, cu viteze mici de deplasare, atunci este destul de lesne de înțeles că puteți să faceți rabat la capitolul zgomot de rulare. Acesta nu va apuca să vă deranjeze întrucât el apare în general la viteze de peste 80 km/h, adică mult peste limitele legale obișnuite în localitate. Dar este de preferat ca pe primul plan să puneți întotdeauna indicele de aderență. Deseori dacă alegeți un indice C în loc de A sau B veți constata că distanțele de frânare sunt mai lungi decât vă așteptați. Dacă veți putea achiziționa cu aceeași sumă o anvelopă de indice B în loc de C și singurul dezavantaj este zgomotul la rulare, atunci poate ar fi bine să faceți această achiziție.
Dacă rulați mai mult în mediu extraurban, prioritar rămâne nivelul de aderență dar pe planul doi urcă cel pentru nivelul de zgomot. Un nivel de zgomot ridicat va fi dăunător la drumuri lungi. Acesta va amplifica starea de oboseală a șoferului. Prin urmare, poate ar fi bine să luați în considerare acest aspect. Oboseala la drum lung, după cum se știe, este un factor agravant pentru siguranța rutieră. Prin urmare, este mult mai important să aveți parte de un set de anvelope mai puțin obositoare decât să aveți unele care să afecteze mai mult consumul de carburant.
Al treilea indicator esențial afișat pe etichetele cauciucurilor este dat de indicele de consum de carburant. Dacă pentru cei care rulează aproximativ 4-5000 de kilometri pe iarnă el contează într-o foarte mică măsură, pentru cei care efectuează transporturi zilnice de mărfuri sau persoane (livrări sau taximetrie) el este foarte important pentru menținerea costurilor sub control. Cu toate acestea, nu trebuie să faceți economie cu orice preț, mai ales când acel preț înseamnă siguranța rutieră. Probabil că în această situație cel mai bine ar fi ca prețul să urce pe locul secund în clasamentul opțiunilor și primul loc să fie ocupat de valoarea de achiziție în timp ce pe poziția a treia să fie indicele de aderență al anvelopelor de iarnă.