Expertii vorbesc despre inchiderea neasteptata a aeroportului Heathrow si despre implicatiile cauzate de acest incident

Data actualizării: 23 martie 2025

Aeroportul Heathrow, cel mai aglomerat aeroport din Europa, a fost închis în urma unui incendiu la o singură substație de electricitate în noaptea de 20 martie. Haosul creat de această închidere a lăsat mii de pasageri blocați și a afectat peste 1.300 de zboruri, potrivit site-ului de urmărire a avioanelor Flightradar24. Grupul de experți de la The Conversation au explicat cum a putut avea loc acest incendiu și care sunt implicațiile unui astfel de incident major.

Rețeaua electrică din vestul Londrei, restrânsă și suprasolicitată

Barry Hayes, profesor asociat în sisteme de energie electrică la University College Cork, explică că un incendiu de transformator în substația North Hyde 275kV a provocat întreruperea curentului. Acesta este o substație electrică mare care alimentează zona din nord-estul aeroportului Heathrow, precum și amplasamentul aeroportului Heathrow. Distribuitorul local de energie electrică, Scottish and Southern Electricity Networks, a declarat că 67.000 de case și afaceri din zonă au fost afectate peste noapte din cauza acestei probleme.

În mod normal, nu este de așteptat ca un astfel de eveniment să aibă un impact atât de mare pe aeroportul Heathrow. Exista, de asemenea, provizii dedicate altor părți ale site-ului aeroportului. Motivele exacte pentru un impact atât de mare nu sunt clare în acest moment, dar se știe că substația North Hyde se află într-o zonă foarte restrânsă a rețelei electrice din Regatul Unit – o zonă în care a existat „o creștere abruptă a numărului de noi cereri de conectare la energie electrică în vestul Londrei, determinată de noi dezvoltări de locuințe, investiții comerciale și centre de date”. Rețeaua electrică din Regatul Unit (ca în multe țări dezvoltate) este în general veche sau depășită, cu multe dintre componentele sale la sfârșitul duratei de viață anticipate și care au nevoie urgentă de modernizare.


Potrivit experților, vremea, echipamentele învechite sau atacurile rău-intenționate ar putea fi de vină

Chenghong Gu, profesor în sisteme energetice inteligente la Universitatea din Bath, susține că acesta este un eveniment foarte rar. Substațiile sunt construite și exploatate după standarde foarte stricte și sunt monitorizate 24/7. Există, de asemenea, multe dispozitive automate în substații ca aceasta pentru a face față defecțiunilor. Cu toate acestea, este foarte neobișnuit ca substații mari ca aceasta să ia foc. O cauză poate fi reprezentată de evenimentele meteo extreme, cum ar fi trăsnetele, care ar putea provoca o tensiune extrem de ridicată pe echipament. Vremea extrem de caldă, împreună cu cererea mare, pot cauza, de asemenea, supraîncălzirea transformatoarelor, ducând astfel la defecțiuni. Un alt factor este îmbătrânirea transformatoarelor. Gazul izolator se poate degrada, ceea ce ar putea provoca o explozie în interiorul unui transformator. Sau ar putea exista o defecțiune a altor dispozitive auxiliare, cum ar fi izolatorul, mecanismele de comutare sau întrerupătoarele din interiorul substației.

Citește și:

În plus, Kirk Chang, profesor de management și tehnologie la Universitatea din East London, ridică întrebări serioase despre sistemele de rezervă ale aeroportului Heathrow. El consideră că este greu de înțeles cum s-ar putea întâmpla ca sistemul de rezervă să nu funcționeze.

În cele din urmă, este o problemă politică și economică să se determine nivelul corect de investiții de capital în infrastructura rețelei pentru a evita problemele cauzate de întreruperi ca aceasta. Sursele de alimentare redundante pentru un aeroport de mărimea Heathrow nu sunt gratuite. Schimbările climatice înseamnă că rețeaua se va confrunta cu mai multe amenințări ca aceasta. Încă nu știm ce a provocat incendiul de la Heathrow, dar pare a fi neobișnuit în acest sens, pentru că amenințările la adresa sistemelor energetice provin în principal din cauza vremii extreme.

Citește și:
🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe ziareonline.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨