Impactul sancțiunilor internaționale și a dobânzilor ridicate asupra producției de avioane comerciale în Rusia

Producătorii de avioane din Rusia au livrat doar un avion comercial în 2025, din totalul de 15 promis, într-un context marcat de sancțiuni internaționale și dobânzi ridicate. Aceste obstacole au blocat investițiile și accesul la piese esențiale, afectând deja zborurile interne și forțând autoritățile să improvizeze soluții.
Consecințele sancțiunilor occidentale
De când Rusia a invadat Ucraina, în februarie 2022, sancţiunile occidentale au tăiat accesul la componente şi avioane străine. Cu o flotă de peste 700 de aeronave, dominată de modele Airbus şi Boeing, companiile aeriene din Rusia se bazează acum pe rute complexe, indirecte de import, pentru a face rost de componentele critice. Un reprezentant anonim al industriei a declarat pentru Reuters:
Nu există componente bază, nu există tehnologie, nici facilităţi de producţie sau ingineri. Pentru a crea toate acestea de la zero este nevoie de ani de zile, dacă nu de decenii
Dependența Rusiei de avioanele comerciale
Ţinând cont de provocările geografice ale Rusiei, cea mai mare ţară din lume, dependenţa de avioanele comerciale pentru transportul de marfă şi de pasageri este ridicată. Flota rusă se degradează, iar incidentele majore recente au scos în evidenţă necesitatea urgentă de a preveni degradarea ei. În iulie, un avion din era sovietică, Antonov An-24, construit în 1976, s-a prăbuşit, iar toate cele 48 de persoane aflate la bord au decedat. Câteva zile mai târziu, principala companie aeriană – Aeroflot – a fost nevoită să lase la sol zeci de avioane, din cauza unui atac cibernetic masiv.
Sectorul aviatic reuşeşte greu să se autosusţină, extinzând dificultăţile cu care se confruntă industria rusă. Dobânzile ridicate au afectat producţia auto, au dus la falimente în sectorul cărbunelui, au încetinit exporturile de materii prime, cum ar fi metalele şi produsele petroliere, şi nu au permis îndeplinirea obiectivelor privind producţia de avioane, contribuind la încetinirea PIB-ului.
În 2021, Rusia a adăugat flotei sale 52 de avioane comerciale noi, dar de atunci, doar 13 aeronave noi au fost adăugate. În mod repetat, Guvernul de la Moscova a revizuit ţintele de producţie. Luna trecută, oficialii au spus că ţintele vor fi din nou revizuite, citând dobânzile ridicate, care au încetinit producţia.
În pofida eforturilor de a avea producţie pe plan local, Rusia continuă să fie dependentă de livrările externe. Anul trecut au fost importate componente în valoare de cel puţin 300.000 dolari prin intermediari din Turcia, China, Kîrgîzstan şi Emiratele Arabe Unite. Acestea includ componente de la Safran (Franţa), Honeywell (SUA) şi Rolls-Royce (Marea Britanie).
Moscova este forţată să fie din ce în ce mai creativă, solicitând companiilor aeriene din ţări din Asia Centrală, cum ar fi Kazahstan şi Uzbekistan, să efectueze zboruri de rutele interne din Rusia.
Conținutul publicat pe ziareonline.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨