Adaptarea la etapa de pensionare poate fi o provocare majoră pentru o gamă largă de indivizi, iar una dintre principalele preocupări este anxietatea legată de nivelul financiar, sau chiar de absența unei alocații de pensionare.
Alocația socială în România: o soluție pentru siguranța financiară la bătrânețe
În teritoriul României, cadrul legal propune o rezolvare pentru această problemă prin acordarea unei alocații de sprijin social, chiar și în cazul în care nu s-a cotizat suficient la sistemul de protecție socială. Alocația socială, cunoscută și sub denumirea de venit minim garantat, are rolul de a oferi un suport financiar minim persoanelor în vârstă care nu au adunat contribuțiile necesare pentru o pensie obișnuită.
Ce semnifică alocația socială?
Alocația socială, sau venitul minim garantat, reprezintă un beneficiu destinat să ajute persoanele în vârstă care nu dispun de un venit suficient din diverse motive. Aceasta vine în ajutorul situației în care o persoană nu a contribuit suficient la sistemul de pensii pentru a primi o pensie de vârstă obișnuită.
Printre cei care pot beneficia de alocația socială se numără și pensionarii sistemului public și militar de pensii din România, indiferent de momentul în care s-au înscris în sistem, cu condiția ca suma pensiei lor să fie sub nivelul alocației sociale pentru pensionari.
Criteriile pentru acordarea alocației sociale sunt legate de veniturile individuale și de experiența în câmpul muncii, având ca scop garantarea unui venit minim pentru cei care nu dispun de resurse suficiente pentru subzistență.
La ce vârstă se poate primi alocația socială?
Alocația socială poate fi obținută doar la vârsta standard de pensionare, respectiv 65 de ani pentru bărbați și 63 de ani pentru femei, cu o aliniere graduală a vârstei de pensionare a femeilor la cea a bărbaților până în 2030.
Deși cuantumul acestei alocații nu este unul impresionant, pentru cei fără alte surse de venit reprezintă un suport esențial pentru existență. Din 1 ianuarie 2024, suma acestei alocații a fost fixată la 1.281 de lei lunar.
Pentru a obține alocația socială, vor fi necesare unele documente, inclusiv:
- Formularul de solicitare pentru pensie, disponibil la instituția teritorială de pensii și completat cu informații personale și detalii despre parcursul profesional;
- Documentele de identitate ale solicitantului, pentru confirmarea vârstei și identității;
- Documente justificative ale experienței în câmpul muncii, cum ar fi carnetul de muncă sau certificate de la angajatori;
- Alte documente care să dovedească veniturile și eligibilitatea pentru venitul minim garantat.
Astfel, alocația socială reprezintă o măsură importantă de sprijin pentru persoanele în vârstă care se confruntă cu dificultăți financiare și contribuie la asigurarea unui nivel minim de trai pentru aceștia.