Arestare digitala, metoda de escrocherie care a lasat mii de victime in India

O femeie din India a devenit victima unei escrocherii numite arestare digitala, pierzand echivalentul a 660.000 de dolari. Aceasta metoda de inselatorie a devenit din ce in ce mai frecventa in India, cu peste 100.000 de persoane care au pierdut milioane de dolari intre anii 2022 si 2024, conform datelor oficiale.
Desfasurarea escrocheriei
Coșmarul femeii, Anjali, a inceput cu un apel telefonic. Apelantul a pretins ca lucreaza pentru o companie de curierat si a informat-o ca vamesii au confiscat un colet cu droguri pe care ea ar fi vrut sa il trimita in Beijing. In urmatoarele cinci zile, escrocii au monitorizat-o constant pe Skype, amenintand-o cu inchisoarea si cu raul adus fiului ei daca nu se supune, fortand-o sa le transfere toate economiile.
„După aceea, creierul meu nu a mai funcționat. Mintea mi s-a oprit”, a declarat Anjali. Dupa ce apelurile s-au oprit, Anjali era devastată, iar averea ei complet epuizată.
Fraudele cibernetice au luat amploare in India, unde cel putin 123.000 de persoane au cazut prada in ultimii ani escrocheriei de tip arestare digitala.
Modul de operare al escrocilor
In aceasta schema, escrocii pretind ca sunt politisti sau judecatori si anunta victima ca se afla sub „arest digital”, ceea ce necesita monitorizarea constanta a persoanei vizate prin camera video a telefonului sau a laptopului. Aceștia o ameninta ca ar putea fi arestata fizic daca nu coopereaza si ii cer sa transfere o suma mare de bani pentru a fi verificata de autoritati, intrucat ar exista suspiciuni legate de folosirea banilor in activitati ilegale.
Anjali a transferat 28 de milioane de rupii (peste 300.000 de dolari) intr-o singura zi si alte 30 de milioane a doua zi. Anjali sustine ca banca ar fi trebuit sa detecteze faptul ca ceva nu este in regula, intrucat cele doua transferuri au fost de 200 de ori mai mari decat sumele pe care femeia le scotea de obicei din cont.
Politia l-a arestat pe fostul director al bancii cooperatiste, Samudrala Venkateshwaralu, care a ramas la inchisoare dupa ce cererea de eliberare pe cautiune i-a fost respinsa de instanta de trei ori din cauza „gravitatii si impactului de amploare al fraudelor cibernetice” comise.
Politia a raportat ca multe dintre conturile in care au fost transferati banii au fost deschise la cererea lui Venkateshwaralu pe numele altor persoane si au fost vandute unor infractori care le folosesc pentru spalare de bani.
„Băncile au o obligație de diligență față de clienți. Dacă o bancă observă orice activitate intr-un cont care difera de tiparul sau general de tranzactii, trebuie sa opreasca tranzactia respectiva”, a spus Mahendra Limaye, un avocat care apara mai multe victime ale escrocheriilor de tip „arestare digitala”, inclusiv pe Anjali.
Conținutul publicat pe ziareonline.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨