Expertul japonez angajat de Metrorex pentru a supraveghea desfășurarea proiectului, dar și Ministerul de Externe avertizează că România ar putea ajunge în situația de a pierde finanțarea și credibilitatea. În cazul în care proiectul pentru Magistrala 6 până la aeroport nu va fi finalizat.

Ar putea pierde finanțarea

România riscă astfel să piardă 1,4 miliarde de lei puși care au fost puși la dispoziție de Agenţia Japoneză de Cooperare Internaţională, în urmă cu mai bine de 10 ani.

Recent,  ministrul Cătălin Drulă a afirmat că realizarea acestui tronson de la stația Tokyo care se află în apropierea centrului Băneasa, și Aeroportul Otopeni nu are justificare din punct de vedere economic.

În anul 2019 a fost deja o licitație pentru realizarea primului tronson de la 1 Mai la stația Tokyo. Tronson ce ar urma să aibă 7 stații pe o suprafață de 6 kilometri. Însă nu s-a luat nici o decizie în privința constructorului care ar urma să se ocupe de finalizarea lucrărilor.

Doar pentru realizarea tunelurilor și a stațiilor de pe prima secțiune, se estimează că este nevoie de 1,3 miliarde de lei.  Iar în acestă sumă nu sunt incluse și finisajele. Întreaga lucrare ar urma să dureze 4 ani. Acești primi șase kilometrii din linia spre metrou ar urma să fie finanțați de  Comisia Europeană care va acorda 2,3 miliarde de lei. Iar pentru obținerea acestei finanțări, Bruxelles-ul nu a pus nici un fel de condiție de continuare a liniei spre aeroport.

„Este de competența autorităților române să decidă dacă și cum va fi implementată cea de-a doua secțiune”. Au transmis pentru Digi24, reprezentanții Comisiei Europeane.

Avertisment pentru România. Riscă să piardă finanțarea de peste 1 miliard de lei dacă Magistrala 6 până la Otopeni nu e finalizată
Foto: MTI

Drulă afirmă că mai bine ar fi continuate lucrările de pe M5

Totuși, ministrul  Transporturilor, a afirmat că mai degrabă ar fi continuate lucrările la magistrala 5 Drumul Taberei-Eroilor spre Piața Iancului și Pantelimon.

Am vorbit și cu primarul Capitalei și cu primarii de la sectoarele 2 și 6 și toți spun: faceți M5, că ne-ar ajuta”, a declarat Cătălin Drulă.

În plus, potrivit ministrului linia  M6  ar urma să ducă către actualul terminal, care nu o să mai fie utilizat după construcția  noului terminat. În acestă situație o  călătorie cu metroul până la Gara de Nord ar ajunge să dureze mai mult decât una cu trenul. A mai subliniat ministrul.

În schimb, japonezii de la Padeco, care se ocupă cu supervizarea acestui proiect nu se poate opri. Doar din cauză că există alte investiții noi luate în calcul.

„Este un împrumut dedicat acestui proiect și care nu poate fi transferat către alte proiecte. Ne exprimăm preocuparea că orice altă întârziere sau anularea a Acordului de împrumut nu va implica doar costuri pentru România. Ci va avea impact asupra relației cu Japonia”. Au atenționat cei de la Padeco într-o scrisoare.

Avertisment pentru România. Riscă să piardă finanțarea de peste 1 miliard de lei dacă Magistrala 6 până la Otopeni nu e finalizată
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

MAE avertizează în privința acestei situații

Și cei de la Ministerul de Externe au atenționat că oprirea acestui proiect sau încă o amânare ar putea duce la pierderea credibilității în fața investitorilor japonezi.

„Partea niponă a făcut cunoscut faptul că refuză orice modificare suplimentară a termenilor proiectului. Și că este gata să retragă fondurile pentru a le da altă destinație. Către alte țări, de exemplu India. În plus România plătește anual o taxă de angajament substanțială pentru menținerea acestei finanțări. În cazul retragerii împrumutului, sumele respective nu vor putea fi recuperate”, a transmis MAE.

După ce s-a cerut o opinie în acestă situație, Ministerul Transporturilor a transmis  pentru Digi24 că „ministrul Cătălin Drulă prețuiește cooperarea internațională și armonizează parteneriatele externe cu prioritățile naționale de investiții în infrastructură”.

În prezent cei care vor să ajungă la aeroport o pot face cu trenul. Iar o călătorie durează în medie 20-25 de minute dacă nu apar alte întârzieri.