Avioanele de lupta iraniene: F-14 Tomcat si MIG-29 in contextul recentelor conflicte aeriene

În timp ce tensiunile din Orientul Mijlociu escaladează, situația aviației de luptă iraniene devine un subiect de interes major. Cu recentele lovituri aeriene ale Israelului asupra Iranului, se pune întrebarea: câte avioane F-14 Tomcat mai are Iranul și de ce nu sunt ridicate avioanele MIG-29 pentru a apăra Teheranul?
Avioanele de luptă iraniene în prim-plan
În urma unui atac israelian asupra a două aeronave F-14 Tomcat parcate pe aeroportul din Teheran, la 16 iunie 2025, aviația iraniană a intrat în atenția publicului. Este de remarcat faptul că Iranul a rămas singurul utilizator al Tomcat, un avion de vânătoare american retras din serviciu în Statele Unite în 2006. Doar avioanele F-14 iraniene mai pot lua calea aerului.
În afară de acestea, Iranul dispune de avioane de luptă MiG-29, însă dispariția lor aparentă din câmpul vizual ridică semne de întrebare cu privire la locul unde ar fi putut ajunge și la ceea ce se întâmplă cu avioanele de luptă iraniene în general.
Pe baza datelor citate în studiul The Military Balance 2024 realizat de IISS, la începutul anului 2024, Iranul deținea până la zece F-14 Tomcats.
Provocările cu care se confruntă aviația de luptă iraniană
Dar, mai mult decât starea avioanelor în sine, o problemă mult mai mare o reprezintă capacitatea de utilizare a rachetelor aer-aer AIM-7 și AIM-54, care înarmează avioanele pentru luptă și care, teoretic, au rămas în arsenalul Teheranului, precum și starea radarelor aeropurtate AN/AWG-9.
La sfârșitul anului 2024, Iranul plănuia să își prezinte vechile MiG-29 și noile Yak-130 primite de la Rusia la un spectacol aviatic local, dar a sfârșit prin a expune doar unul dintre F-14 Tomcats. Acest context sugerează că F-14 Tomcat lovite de forțele israeliene ar putea fi la fel de posibil unități gata de luptă sau aparate de zbor neoperaționale care există doar pentru a oferi piese de schimb pe care să le „canibalizeze”.
În teorie, cel mai valoros activ al Iranului este MiG-29, circumstanțele achiziționării acestei aeronave în perioada 1990-1994 Defense Express a prezentat într-un articol separat. În special, revista a menționa că după anul 1993 Rusia a încetat să mai furnizeze iranienilor componente de aeronave – o decizie care explică parțial deteriorarea stării aeronavelor din era sovietică din Forțele Aeriene iraniene în general, deși se cunosc puține detalii în această privință.
Conținutul publicat pe ziareonline.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨