Deși cererea de șoferi de camion este în creștere în întreaga Europă, România se confruntă cu o criză acută în acest domeniu. Firmele autohtone caută să angajeze aproximativ 70.000 de conducători auto, dar din cauza lipsei de personal calificat, mulți dintre camioane sunt neutilizate și rămân parcate.
[read more]
În ultimii ani, pretențiile șoferilor de camion s-au schimbat semnificativ. Nu mai este suficient un salariu atractiv, ci și condiții de muncă și de viață mai bune. Unii șoferi chiar cer dotări de lux în cabinele camioanelor, precum boxe audio performante sau facilități moderne.
Pe marginea drumului care merge spre Vama Borș, în județul Bihor, stau înșirate mai multe remorci, așteptând să fie tractate. Din păcate, vehiculele care ar trebui să le transporte nu au șoferi disponibili.
Reclamă
De câți șoferi de camion are nevoie România?
Potrivit specialiștilor din domeniul transporturilor, România ar avea nevoie de aproximativ 70.000 de șoferi de camion. Unele companii au raportat lipsa a peste 50 de conducători auto pentru flota lor de 500 de camioane.
Doru Husarciuc, directorul unei companii de transport din Timișoara, declară că "este clar că simțim din plin această lipsă de șoferi, mai ales că de la noi migrează spre Europa șoferii".
Dorin Pop, vicepreședintele Asociației Patronale a Transportatorilor Europa 2002, a adăugat că în prezent în Arad există între 700 și 800 de camioane fără șoferi.
Alexandru Borza, directorul unei firme de transport, explică că "în România și în Europa s-au dezvoltat tot mai mult flotele de camioane. Asta a însemnat tot mai mulți șoferi pe ele și nu vine nimeni din spate. Tineretul nu mai e atras de meseria asta".
Diferențele salariale între România și vestul Europei
Potrivit unui studiu realizat de o mare companie de audit, în 2019 un șofer de camion câștiga în medie 1.820 de euro lunar în România. În schimb, în statele din vestul Europei, salariile se apropiau de 3.000 de euro.
Iată câteva exemple de medii venituri lunare ale șoferilor de camion în 2019:
- Belgia: 3.630 euro
- Austria: 3.190 euro
- Germania: 2.970 euro
- Media europeană: 2.058 euro
- România: 1.820 euro
Sursa: KPMG
Desigur, de atunci, s-au aplicat mai multe majorări salariale, însă diferențele dintre salariile oferite în România și cele din vestul Europei persistă.
Un șofer angajat la o firmă din Germania mărturisește că "în Germania, când faci servicii intercomunitare, salariul ajunge la 3.000 de euro plus alte beneficii pe care aici nu le avem și atunci am considerat să plec din România".
Chiar dacă majoritatea țărilor europene oferă salarii mai mari, criza de șoferi pentru camioane se resimte la nivel continental. Se estimează că ar fi nevoie de peste 400.000 de conducători auto pentru a satisface cererea existentă. Lipsa de interes a tinerilor pentru această meserie, în combinație cu pretențiile din ce în ce mai mari ale șoferilor deja angajați, reprezintă o provocare pentru întreaga industrie a transporturilor.
[/read]