De la naționalizare la controlul strict al conținutului și accesului la educație, sistemul de învățământ din perioada comunistă a fost puternic influențat de ideologia și politica Partidului Comunist Român.
În perioada regimului comunist din România, sistemul de învățământ a fost transformat într-un instrument esențial pentru propagarea ideologiei comuniste și formarea unei societăți socialiste. Încă de la începutul regimului, învățământul a fost considerat un domeniu-cheie pentru atingerea obiectivelor politice ale partidului.
[read more]
Reclamă
Una dintre primele schimbări majore a fost naționalizarea școlilor și subordonarea lor statului. Această măsură a permis regimului comunist să aibă un control total asupra conținutului educației și asupra cadrei didactice. Programa școlară a fost revizuită în conformitate cu principiile marxiste-leniniste, pentru a promova valorile comuniste și pentru a forma "omul nou", în conformitate cu ideologia partidului.
Primii ani ai regimului au adus și introducerea învățământului obligatoriu de șapte ani, în încercarea de a asigura accesul la educație pentru toți copiii. Cu toate acestea, accesul la învățământul superior a fost limitat și controlat de stat. Admiterea la universități era strâns controlată și se acorda prioritate copiilor muncitorilor și țăranilor, în detrimentul celor proveniți din familii burgheze sau intelectuale.
Pe lângă controlul asupra accesului, conținutul educației a fost puternic influențat de propaganda comunistă. Materiile precum istoria, filosofia și științele sociale au fost predispuse unei propagande de stat, subliniind realizările regimului comunist și criticând capitalismul și imperialismul. În același timp, educația religioasă a fost descurajată și restricționată. Biserica a fost supusă unui control strict, iar preoții și călugării au fost persecutați și marginalizați. În școli, educația religioasă a fost înlocuită cu educația morală și civică, care promova valorile comuniste și ateismul.
În ceea ce privește infrastructura școlară, regimul comunist a investit în construirea de noi școli și grădinițe, în special în mediul rural. Cu toate acestea, condițiile de învățământ erau adesea precare, cu clase supraaglomerate și resurse limitate.
Pe lângă controlul asupra conținutului și infrastructurii, sistemul de învățământ a fost strâns controlat de partidul comunist. Profesorii și cadrele didactice erau supuși unui control strict și erau obligați să promoveze ideologia comunistă în predare și în relația cu elevii. Orice formă de opoziție sau critică față de regim era pedepsită sever.
În concluzie, sistemul de învățământ din perioada comunistă în România a fost puternic influențat de ideologia și politica Partidului Comunist Român. Educația a fost utilizată ca instrument de propagandă și control social, iar conținutul și accesul la educație au fost strâns controlate de stat. Cu toate acestea, sistemul de învățământ a suferit și unele îmbunătățiri, cum ar fi extinderea învățământului obligatoriu și investițiile în infrastructură școlară. Chiar și astăzi, urmele sistemului comunist se resimt în educația românească, iar procesul de reformă continuă să fie o provocare.
[/read]