Este știrea momentului în România. Taxa de 1900 de lei pentru posesorii de mașini vechi, așa ceva…

Taxa de 1900 de lei pentru posesorii de mașini vechi ar putea deveni realitate în România, potrivit unui proiect realizat de Dacia împreună cu specialiști în taxe și impozite. Proiectul urmărește descurajarea achiziției și deținerea automobilelor vechi și poluante, stabilind impozite care cresc în funcție de normele de poluare și emisiile de CO2.
Conform lui Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe și Country Head Romania, pentru o mașină Euro 6 cu emisii reduse și cilindree de la 1 la 1.000, impozitul ar crește de la 35 la 37 de lei. În schimb, proprietarii unui vehicul Euro 2 ar urma să plătească un impozit anual de 1.900 de lei, față de 117 lei în prezent.
Proiectul are în vedere Principiul „Poluezi, plătești!”
„Aș vrea să insistăm pe algoritm și pe principiul ăsta. Evident că va fi gradual. Eu am dat cel mai rău caz – Euro 2, pot să fie Euro 3, poate fi Euro 4, poate să fie Euro 5, poate să emită 200 g și așa mai departe, calculul făcut cumva matriceal.”
Mihai Bordeanu a precizat, de asemenea, că pentru o mașină foarte mare și poluantă suma ar putea ajunge la 500 de lei pe an:
„Vei plăti până la 500 lei pe an. Nu sunt sume clare, o spun încă o dată. Sistemul ăsta a propus nu o revoluție a taxării, nu bagă mâna în buzunarul românilor.”
Implementarea acestor propuneri ar putea avea loc cel mai devreme la 1 ianuarie 2026, dacă proiectul va fi aprobat. Bordeanu a menționat că Tanczos Barna, fost ministru al Mediului și actual ministru al Finanțelor, este deja la curent cu proiectul, dar propunerile urmează să fie reexplicate.
Proiectul prevede taxarea proprietarului atât la înmatricularea unei mașini vechi, cât și creșterea impozitului local în funcție de norma de poluare.
În trecut, România a mai avut o taxă similară, introdusă în 2007 în timpul guvernării Călin Popescu-Tăriceanu. Aceasta a fost transformată în 2013 în timbru de mediu pentru autovehicule, sub guvernarea Ponta, de către ministrul Mediului Rovana Plumb. Ulterior, Curtea Europeană de Justiție a obligat statul român să restituie sumele încasate, iar și această variantă a fost anulată.
Taxa nouă va viza atât achiziția, cât și deținerea mașinilor vechi
Proiectul prevede ca orice persoană care achiziționează o mașină veche și poluantă să plătească o nouă taxă de achiziție. În plus, fiecare proprietar de autovehicul ar trebui să plătească impozitul local în funcție de gradul de poluare, nu doar în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, cum se întâmplă în prezent.
„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem. După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani. Noi nu vrem să interzicem lucrul ăsta actualmente, iau exemplu similar de 15 ani, pe care o deținem și la care urmează să plătim impozitul local de data asta. Astăzi suma e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an.”
România deține unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa. Din cele aproximativ 7 milioane de mașini înregistrate, peste 3 milioane au o vechime de peste 20 de ani, iar alte 3,7 milioane au între 10 și 20 de ani. Doar aproximativ 300.000 dintre autoturisme sunt noi.
În plus, anul trecut s-au înmatriculat peste 300.000 de mașini second-hand, în ușoară creștere față de anul 2023.
„Dacă introduci în circulație un EURO 4 și îl taxezi la fel ca un EURO 6, deși au motoare de aceeași capacitate cilindrică, nu e corect. Fiindcă tu, care ai mașină nouă și nu poluezi mai deloc, plătești același impozit ca vecinul tău, care are mașină de 10 ani și, când o pornește dimineața, umple toată scara de fum.”
Adrian Sandu, secretar general al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), susține necesitatea taxării diferențiate pe baza nivelului de poluare.
Horoscop rune luna martie 2025: Mihai Voropchievici îi surprinde pe Gemeni, Raci și Pești
Vecina mea a refuzat să curețe după ce a folosit grătarul meu — a doua zi, mi-a lipit reguli pentru proprietatea mea pe ușă și a cerut să le respect
”Legionar, nu nazist”. Unul din cei mai cunoscuți sociologi dă verdictul despre salutul controversat al lui Călin Georgescu
Conținutul publicat pe ziareonline.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨