Fenomenul treatonomics: Cum micile plăceri personale stimulează economia în perioade de incertitudine

Data actualizării: 12 august 2025

Economia răsfățului, denumită și treatonomics, reprezintă micile cadouri pe care și le face fiecare pentru a se simți mai bine. Acest fenomen nu este nou, fiind remarcat în perioadele de recesiune când vânzările unor produse cosmetice creșteau. A fost numit la un moment dat „efectul ruj”, observându-se că în perioade dificile oamenii fac achiziții necostisitoare care să le ridice moralul.

Treatonomics în timpul pandemiei

Pandemia a dus la o reevaluare a ceea ce ar însemna economia răsfățului. Izolarea a dus la prețuirea experiențelor mai mult și astfel nu mai este revoltător să plătești 200 de dolari pentru un bilet la un concert. Treatonomics este efectul de ruj la nivelul următor. Consumatorii ajung să se limiteze la achizițiile de bunuri, chiar și la cele de bază, dar plătesc mai mult pentru experiențe.

E o cultură a răsfățului, specifică generației Z, și nu este despre plăceri vinovate, ci despre bucurii fără regrete.

Schimbări în valorile tradiționale

Reperele tradiționale ale vieții, cum ar fi căsătoria, achiziția imobiliară sau ascensiunea în carieră s-au relativizat, sau arată diferit pentru noile generații, și fie au fost reinventate sau au dispărut. Astfel oamenii sărbătoresc alte repere pentru că unele dintre cele tradiționale vin târziu. Pentru cei necăsătoriți, nunțile sau botezurile sunt înlocuite de petreceri de despărțire sau aniversări de câini sau pisici.


Indicele Kantar privind incertitudinea politicii economice globale arată că era actuală este una de „Mare Incertitudine”, în raport cu ultimii 40 de ani. Volatilitatea și incertitudinea pe care le experimentăm probabil nu se vor disipa în următorii cinci până la opt ani, arată datele Kantar.

Citește și:

Treatonomics va persista pentru 3-5 ani. Aceasta este o provocare pentru branduri, care vor trebui să se adapteze la aceste micro-tendințe.

Citește și:
🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe ziareonline.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨