Misionarismul digital: Vaticanul încurajează propagarea creștinismului online

Data actualizării: 1 august 2025

Vaticanul a lansat inițiativa de a promova mesajul creștin pe rețelele de socializare, în încercarea de a ajunge la un număr cât mai mare de oameni. Acest demers a culminat cu organizarea, la Roma, a Jubileului Misionarilor Digitali și al Influencerilor Catolici.

„Preotul cool” și misiunea sa digitală

Unul dintre participanții la acest eveniment este părintele Giuseppe Fusari, cunoscut sub numele de „preotul cool”. Acesta, purtând o cămașă cu guler roman și mâneci scurte care îi dezvăluie tatuajele, împărtășește pasaje din Evanghelie într-un videoclip cu cei 63.000 de urmăritori ai săi pe Instagram.

„Acest eveniment ne permite să ne cunoaștem”, a declarat părintele Fusari, care folosește zilnic diverse platforme pentru a împărtăși cuvântul lui Dumnezeu cu cât mai mulți oameni posibil. Aceasta este o formă modernă de evanghelizare, pe care Biserica Catolică pare să vrea să o încurajeze.


Influența digitală a călugăriței Albertine

Sora Albertine, una dintre cele mai urmărite influencere catolice franceze, vede platformele digitale ca pe un câmp misionar în sine, unde poate ajunge la tineri, dar și la necatolici. Folosind convenții de social media, cu un limbaj simplu, o editare dinamică și o energie contagioasă, ea își povestește viața de zi cu zi, oferă sfaturi despre citirea Bibliei și oferă rugăciuni ghidate.

Citește și:

„De fapt, chiar acum, acolo sunt oamenii, iar treaba noastră este să mergem să-i întâlnim acolo unde sunt ei”, rezumă ea, în timp ce Europa este lovită de un val de decreștinizare masivă de câțiva ani.

Videoclipurile ei au ieșit din „bula catolică” și ajung acum la „toate tipurile de oameni, din toate mediile sociale, (…) dincolo de granițele și constrângerile pe care ni le-am putea imagina”.

Însă această evanghelizare online nu este practicată doar de personalități religioase: Francesca Parisi, o profesoară din sudul Italiei, încearcă „să risipească prejudecățile care îi înconjoară pe catolici” prin intermediul unor videoclipuri scurte postate pe TikTok, unde are peste 21.000 de urmăritori.

Susținuți de Vatican, „misionarilor digitali” li s-a acordat propria Liturghie în Bazilica Sfântul Petru. Întâmpinați cu aplauze furtunoase și filmați din toate unghiurile, Papa Leon al XIV-lea, care are el însuși 14 milioane de urmăritori pe Instagram, i-a îndemnat să „hrănească rețelele sociale și mediile digitale cu speranță creștină”, asigurându-i că „în fața schimbărilor culturale, de-a lungul istoriei, Biserica nu a rămas niciodată pasivă”.

„Cel mai mare influencer este Dumnezeu!”, a proclamat mulțimii cardinalul filipinez Luis Antonio Tagle, foarte popular printre tineri, avertizând împotriva utilizării „dăunătoare” a rețelelor sociale.

Totuși, deocamdată, poziția Vaticanului pe această temă rămâne neclară: misionarilor nu li s-au comunicat reguli sau recomandări specifice. „Ar fi necesar un mandat? Există o durată pentru această misiune?”, se întreba sora Albertine. „Discutăm împreună cum să scriem această nouă pagină de evanghelizare”.

Citește și:
🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe ziareonline.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨